Get Adobe Flash player
Brabantse pijl voor wielertoeristen

Brabantse pijl voor wielertoeristen

Brabantse pijl voor wielertoeristen
23-04-2014 Zaterdag 10 april 2010, Brabantse pijl voor wielertoeristen.

Inschrijving om half acht op het Ladeuzeplein in Leuven. De start zal een half uur later volgen voor deze toch wel speciale toertocht die volledig begeleid wordt door een twintigtal motards en gendarmen die het hele parcours afzetten.
De opkomst voor de 135km is groot, dankzij de goede weersvoorspellingen dagen er toch een 800-900 kandidaat winnaars op, een enorm peloton dat bij elkaar gehouden moet worden tot in de finale.
Bij de berggeiten ondertekenen maar drie dapperen de wedstrijdfeuille: Willy (met nieuwe remblokken), Jolle en ondergetekende (met een nieuw derailleurpad)

Voor de drie berggeiten is dit een thuismatch, ze krijgen elk de kans om voor hun eigen huisdeur een verscheurende demarrage te plaatsen, afwachten of dit ook zal gebeuren.
Het startschot wordt uiteindelijk om 10 na 8 gegeven en een ruim peloton vertrekt richting Overijse via de Naamsestraat. Het tempo ligt onmiddellijk hoog, er wordt gevlamd tegen 30 per uur, dit in tegenstelling tot vorige edities waar de snelheid toch wat lager werd gehouden tot aan de eerste bevoorrading. Er wordt gekoerst richting Sint-Joris-Weert en voor iemand iets in de mot heeft zijn we Willy's thuisplaats al gepasseerd, van een demarrage geen sprake dus. De koers hard maken van in het begin heet dat.
Het tempo wordt allesbehalve gedrukt en voorbij Overijse schiet er van het 800-900 tallige peloton nog maar de helft over, de drie berggeiten zijn nog gezwind mee.

Km 40 luidt het keerpunt naar Leuven in, nog steeds tegen een hels tempo. Via Leefdaal, Everberg en Meerbeek komen we aan in de thuishaven van Jolle. Er zijn dan reeds enkel pittige hellingen beklommen en Jolle begint het door het moordend tempo van het peloton moeilijk te krijgen. Ook voor hem geen demarrage voor zijn huisnummer. De koers raast verder en via de vaart en wilsele trekt de hele meute richting Holsbeek waar de Chartreuze wacht. Na deze legendarische col beklommen te hebben volgen nog enkele puisten in Hoog Linden. Ondertussen zijn er reeds 65 km afgelegd en nog steeds geen bevoorrading, met op dat moment toch een gemiddelde van 28.8km/uur. Na een kleine rondvraag met medekoereurs is er blijkbaar maar 1 bevoorrading voorzien, deze volgt in Bierbeek na 85 km wedstrijd.
Hier aangekomen besluit Jolle de handdoek te werpen, 85 km tegen een gemiddelde van 28.5 en 650 hoogtemeters is voor deze jonge neoprof blijkbaar een goeie en voldoende zaterdaagse training.

Ondergetekende en Willy, beiden de week ervoor zwaar gefaald (door materiaalpech) in de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen zetten hun weg dan maar alleen voort. Het peloton doet het nu iets rustiger aan. Het parcours verloopt via bierbeek naar Meldert, Hoegaarden en omstreken. De hoogtemeters stapelen zich op en lopen stillaan naar duizend, de gemiddelde snelheid blijft echter schommelen tussen 28 en 28.5. Ondertussen komen we weerom een bekende tegen, den MDS die deze keer iets betere benen heeft dan tijdens de E3-Prijs. Hij zal er later echter opnieuw ongenadig worden afgereden. De finale komt er aan en vooraan is het wringen geblazen. We passeren ondertussen een van de sponsors (de Spar Linden waar ondergetekende een van de afwezige berggeiten buiten ziet supporteren.

De organisatoren waren overeengekomen dat er, eens terug in Leuven vollenbak gekoerst mocht worden. Doordat het tempo echter de laatste 30 km wat was gedrukt vonden het enkelen nodig om reeds van in Linden volgas te geven. Gevolg, de snelheid op de Diestsesteenweg werd omhoog getrokken naar 45-50. Aangekomen op de ring van Leuven zakte dit tempo nauwelijks en op de Stellaberg werd er een eerste demarrage geplaatst. Ondergetekende zat 20 meter te ver om tijdig te anticiperen en kreeg nog even onder zijn vijs omdat hij van zijn lijn afweek om het gat toe te rijden. Dat gat, dat echter niet groter is geworden dan 100 m is nooit meer toegereden. Na 4uur 41 min kwam den deze binnen met een gemiddelde van 29.1 op een 40-50 plaats. Willy, die eveneens ijzersterke benen had finishte enkele minuten later.

Een ijzersterke prestatie voor de drie aanwezige berggeiten
3529 keer bekeken

Reacties

(2)
Ronny schreef op 2011-02-28 15:20:16
Dit jaar is de Brabantse pijl voor wielertoeristen, of anders genoemd Brabantse Pijl Classic opgenomen in de lijst van Flanders Classics, spijtig genoeg eigendom van Wouter VandenHaute.

Deze geldwolf heeft goed begrepen dat met wielertoerisme en het organiseren van toertochten en cyclo\' s pakken poen valt te verdienen. De vraag is in hoeverre rest het aandeel van de vroegere organisatoren, clubs van deze toertochten nog? Zijn ze uitgekocht en dienden ze verplicht afstand te doen van hun organisatie... ?

Deze kleinere organiserende clubs, die vaak moeten overleven op de inkomsten van een dergelijke toertocht worden echter niet alleen hier in Vlaanderen opzij geduwd. Ook in Wallonië hebben ze geld geroken in het organiseren van toertochten voor wielertoeristen.

De Philippe gilbert classic, al een paar jaar daags voor Luik-Bastenaken-Luik met aankomst op La Redoute is er eveneens aan voor de moeite en zal naar een andere datum moeten zoeken. Vraag is of deze datum nog gevonden kan worden en of een Philippe gilbert classic ooit nog gereden kan worden.

Fietspromotie komt hier me dunkt niet op de eerste plaats, portefeuilles vullen ten koste van de wielerclubs daarentegen...
Jempey schreef op 2011-04-07 09:46:17
Het parcours van de Brabantse Pijl Classic 2011 is voor 3/4 veranderd. Enkel de start tot in Overijse en de finish Linden-Leuven is ongeveer hetzelfde gebleven. Er zitten dit jaar 14 hellingen, waaronder de Schavei en de Hagaard, twee hellingen die de profs ook doen. Verder loopt de finish niet meer over de Bondgenotenlaan maar over de Blijdeinkomststraat.

Ook het in peloton rijden onder politiebegeleiding is veranderd. Dit jaar moet je je hiervoor op voorhand inschrijven en is het maximum aantal koereurs 300. Als je echter vroeg genoeg vertrekt, dus voor de groepsstart zal dat peloton je wel inhalen en kun je je wagonnetje alsnog ergens onderweg aanhangen.
captcha
Toets de bovenstaande code in

Login Clubleden

Onthou mij   

Sponsors

Contacteer ons

disclaimer | Links